Brussel versterkt de LEZ: 30.000 Euro 5 auto’s verboden in 2026
Vanaf 1 januari 2026 verbiedt het Brussels Gewest het gebruik van Euro 5-diesel, Euro 2-benzine en bepaalde LPG-voertuigen in de lage-emissiezone (LEZ). Deze beslissing, die van groot belang is voor de luchtkwaliteit, zal niet minder dan 30.000 automobilisten dwingen hun strategie te wijzigen of een boete van 350 euro te betalen na een gedoogperiode van drie maanden.
Een gespannen aftrap naar 2026
Concreet zal de Brusselse LEZ Euro 5 auto’s, benzinemodellen geregistreerd tussen 1996 en 2001 (Euro 2) en bepaalde LPG’s uitsluiten vanaf het nieuwe jaar. In totaal zullen 30.000 Brusselse voertuigen worden beïnvloed, en bijna 400.000 Belgische auto’s kunnen worden verbannen uit de regio als ze niet voldoen aan de normen. Na een waarschuwing krijgen overtreders
Versterking van de lage-emissiezone: uitdagingen en doelstellingen
Sinds haar oprichting heeft de Brusselse LEZ tot doel de luchtkwaliteit te verbeteren en de uitstoot van fijn stof te verminderen. De aanscherping van de normen maakt deel uit van een strategie van ecologische transitie, in lijn met Europese richtlijnen en nationaal beleid. Het Gewest kondigt aan dat waarschuwingen per post zullen worden verstuurd en dat een online tool
Een bloeiende automarkt
De versterking van de LEZ is het creëren van een echte paniek onder automobilisten met niet-conforme voertuigen. “Het eerste wat mensen zeggen is: ‘Het is dringend, is het mogelijk om meteen een auto te leveren ‘”, vertelt Stanny Lanoo, verkoper bij een multimerkdealer in Brussel. Met meer dan 1.000 voertuigen in voorraad bieden sommige merken levering in minder dan 48 uur. Maar de aankoopprijs schrikt meer dan één koper af: “Het is minstens € 18.000-19.000, dat is € 3.000-4.000 meer dan verwacht “, vertrouwt een zondagsklant ons toe.
Dit drijft de marges voor professionals op en zet vraagtekens bij het evenwicht op de markt. Elektrische en oplaadbare hybride modellen worden steeds populairder, maar een studie van een Europese ngo wijst uit dat ze soms bijna evenveel vervuilen als conventionele benzine tijdens een volledige cyclus. Automobilisten twijfelen tussen verschillende brandstoffen en technologieën in het licht van een rijk maar complex aanbod.
Een maatregel die sociale vragen oproept
Hoewel de verbetering van de luchtkwaliteit een algemeen aanvaarde doelstelling is, is de snelheid van de tenuitvoerlegging een punt van zorg voor gezinnen met een laag inkomen en grensarbeiders. Zonder een mechanisme voor een omschakelingspremie of een specifieke subsidie lopen deze automobilisten het risico gestraft te worden. Op lange termijn kunnen de kosten van de boete opwegen tegen de kosten van de aankoop van een recentere auto, waardoor sommigen de €350 betalen en hun oude voertuig buiten de stadsgrenzen blijven gebruiken.
” Helaas is er veel veranderd in Brussel. En je hebt tegenwoordig een auto nodig, betreurt één bestuurder. Het gebrek aan financiële steun accentueert het risico op territoriale en sociale ongelijkheden. Verschillende verenigingen vragen om een sterker steunsysteem, terwijl sommige verkozenen wijzen op een “te abrupte” beslissing en de regio ervan beschuldigen het tijdschema herhaaldelijk uit te stellen en te wijzigen, waardoor het vertrouwen van de burgers wordt ondermijnd.
Naar andere vormen van mobiliteit en vooruitzichten
Op middellange termijn kan deze beperking de verandering in reisgewoonten versnellen. Carpoolen, openbaar vervoer en zachte mobiliteit (fietsen, scooteren) worden vaak als oplossingen voorgesteld. De regio overweegt ook om tramlijnen uit te breiden en het aantal bussen met een hoog dienstniveau te verhogen om het omgeleide verkeer op te vangen. Veel fietsers vinden echter nog steeds dat de ontwikkeling van fietsinfrastructuur onvoldoende is.
Tegelijkertijd zal het Autosalon van Brussel, dat gepland is voor begin 2026, traditionele promoties aanbieden die de aankoopkosten zouden kunnen drukken, vooral voor elektrische instapvoertuigen. Het valt nog af te wachten of deze initiatieven voldoende zullen zijn om de ecologische en sociale transitie in de hoofdstad te ondersteunen.


0 reacties